Словесні ігри: 7 інтелектуальних розваг для дружніх компаній

 
Словесні ігри: 7 інтелектуальних розваг для дружніх компаній

“Капелюх”, “МСП” та інші ігри, які не потребують нічого окрім компанії і бажання круто провести час.

Автор: Лев Ганкін

Буквар «A. B. C. Trim, alphabet enchanté ». Ілюстрації Берталя. Франція, 1861 рік
Буквар «A. B. C. Trim, alphabet enchanté ». Ілюстрації Берталя. Франція, 1861 рік

Асоціації

Гра для великої компанії. Ведучий ненадовго виходить з приміщення, за цей час інші вирішують, кого з присутніх вони загадають (це може бути і сам ведучий). Повернувшись, гравець задає іншим питання – з якою квіткою у вас асоціюється ця людина, з яким транспортним засобом, з якою частиною тіла, з яким предметом кухонного начиння і т. п., – щоб зрозуміти, кого загадали. Питання можуть бути абсолютно різні – це не обмежено нічим, крім уяви гравців. Оскільки асоціації – справа індивідуальна і точний збіг тут може і не статися, прийнято давати на вгадування дві або три спроби. Якщо компанія невелика, можна загадувати спільних знайомих, яких немає в цей момент у кімнаті, хоча класичний варіант «асоціацій» – це все таки герметична гра.

Гра в «П»

Гра для компанії від чотирьох чоловік, цікава варіація на тему «капелюхи» (див. нижче), але яка не вимагає ніяких спеціальних аксесуарів. Один гравець загадує другому слово, яке той повинен пояснити іншим, – але користуватися він може при цьому тільки словами на букву «п» (будь-якими, крім однокореневих). Тобто слово «будинок» доведеться пояснювати, наприклад, так: «побудував – проживаю». Якщо відразу вгадати не вдалося, можна підкидати додаткові асоціації: «приміщення, простір, просте поняття …» І під кінець додати, наприклад, «Періньон» – по асоціації з шампанським Dom Perignon. Якщо гравці близькі до перемоги, то ведучому знадобляться коментарі типу «приблизно», – або, в протилежній ситуації: «погано, подумайте!». Зазвичай після того, як слово вгадано, ведучий придумує нове слово і шепоче його на вухо тому, хто вгадав – тепер ведучий він.

Буквар «A. B. C. Trim, alphabet enchanté ». Ілюстрації Берталя. Франція, 1861 рік
Буквар «A. B. C. Trim, alphabet enchanté ». Ілюстрації Берталя. Франція, 1861 рік

Say the Same Thing

Бадьора і швидка гра для двох, що отримала свою назву завдяки відеоролику винахідливої рок-групи OK Go, з якого багато хто про неї дізнався (музиканти навіть розробили мобільний додаток, що допомагає грати в неї на відстані, – правда, в даний час він недоступний).

Сенс гри в тому, що на рахунок раз-два-три кожен з гравців вимовляє довільно вибране ним слово. Далі мета – за допомогою послідовних асоціацій прийти до спільного слова: на наступні раз-два-три обидва вимовляють слово, так чи інакше пов’язане з попередніми двома, і так до тих пір, поки не трапиться бажаний збіг. Припустимо, що перший гравець сказав слово «будинок», а другий – слово «ковбаса»; в теорії вони можуть збігтися вже зовсім скоро, якщо на другому раунді після раз-два-три обидва скажуть «магазин». Але якщо один скаже «магазин», а інший – «холодильник» (чим не будинок для ковбаси?), то гра може затягнутися, тим більше що повторюватися не можна – ні магазин, ні холодильник вже не підійдуть, і доведеться додумуватися, скажімо, до «рефрижератора» або «ІКЕІ». Якщо ж початкові слова далекі один від одного (наприклад, «бордюр» і «невагомість»), то ігровий процес стає зовсім непередбачуваним.

Характери

Гра для компанії (ідеальна кількість гравців – від чотирьох до десяти), що вимагає від учасників не тільки гарної уяви, а й, бажано, хоч трохи акторської майстерності. Як завжди, один з гравців ненадовго покидає приміщення, а поки його немає, інші придумують слово, кількість літер в якому збігається з кількістю учасників, які залишилися в кімнаті. Далі літери розподіляються між гравцями, і на кожну з них придумується характер (тому слова, в яких є “ь” або “и”, не підходять). Поки слова не вгадано, гравці поводяться відповідно до обраного характеру – завдання ведучого зрозуміти, які саме характери зображують його партнери, і відновити загадане слово. Уявімо, наприклад, що компанія складається з шести осіб. Один йде, решта придумують слово з п’яти літер – «думка» і розподіляють між собою ролі: перший, скажімо, буде дружелюбним, другий – улесливим, третій – марнославним, четвертий – кмітливим, п’ятий – амбітним. Повернувшись, головний гравець зустрічає какофонію голосів – компанія «проживає» свої ролі до тих пір, поки їх не розгадають, а ведучий ставить гравцям питання, які допомагають розкрити їхній образ. Єдина умова – як тільки ведучий скаже вірний характер – наприклад, вгадає кмітливого – той повинен зізнатися, що його інкогніто розкрито, і оголосити номер своєї букви (в слові «думка» – четвертий).

Буквар «A. B. C. Trim, alphabet enchanté ». Ілюстрації Берталя. Франція, 1861 рік
Буквар «A. B. C. Trim, alphabet enchanté ». Ілюстрації Берталя. Франція, 1861 рік

Відгадай пісню

Для компанії від чотирьох-п’яти гравців. Ведучий видаляється, а решта гравців вибирають відому пісню і розподіляють між собою її слова – кожному по слову. Наприклад, загадали пісні «Я так хочу до тебе»: одному гравцеві дістається слово «я», другому – «так», третьому – «хочу», четвертому – «до», п’ятому “тебе”. Ведучий повертається і починає задавати питання – найрізноманітніші і несподівані: «Твоє улюблене місто?», «Куди впадає Волга?», «Що робити і хто винен?». Завдання тих, хто відповідає – вжити у відповіді своє слово і постаратися зробити це так, щоб воно не дуже виділялося; відповідати потрібно швидко і не дуже докладно, але не обов’язково правдиво. Відповідями на питання в даному випадку можуть бути, наприклад, «Я не можу обрати одне місто, але нехай сьогодні це буде Ріо-де-Жанейро» або «Волга – в Каспійське, але так відбувається не завжди, кожен третій рік вона впадає в Чорне» . Ведучий повинен вловити, яке слово у відповіді зайве, і вгадати пісню. Часто грають з рядками з віршів, а не з пісень.

МСП

Гра для великої компанії. Тут ми змушені попередити читачів, що, побачивши цей текст повністю, ви вже ніколи не зможете бути ведучим – гра одноразова.

Буквар «A. B. C. Trim, alphabet enchanté ». Ілюстрації Берталя. Франція, 1861 рік
Буквар «A. B. C. Trim, alphabet enchanté ». Ілюстрації Берталя. Франція, 1861 рік

Контакт

Проста гра, в яку можна грати компанією від трьох чоловік. Один загадує слово (іменник, загальне, однина) і називає вголос його першу літеру, завдання інших – відгадати слово, згадуючи інші слова на цю літеру, задаючи про них питання і перевіряючи, чи не те загадав ведучий. Завдання ведучого – якомога довше не відкривати гравцям наступні літери в слові. Наприклад, загадане слово на букву «д». Хтось із гравців ставить запитання: «Це випадково не місце, де ми живемо?» Тут і починається найцікавіше: ведучий повинен якомога швидше збагнути, що має на увазі гравець, і сказати «Ні, це не “будинок”» ( ну, або, якщо це і був «будинок», чесно в цьому зізнатися). Але паралельно про те ж саме думають і інші гравці, і якщо вони раніше ведучого розуміють, що мається на увазі «будинок», то кажуть: «контакт» або «є контакт», і починають хором рахувати до десяти (поки йде рахунок, у ведучого все ще є шанс врятуватися і вгадати, про що йде мова!), а потім називають слово. Якщо хоча б двоє збіглися, тобто на рахунок десять хором сказали «будинок», ведучий повинен розкривати наступну літеру, і новий варіант гравців буде вже починатися на відомі тепер літери «д» + наступна. Якщо ж обіграти на цьому питанні ведучого не вдалося, то учасникам пропонують новий варіант. Зрозуміло, є сенс ускладнювати дефініції, а не питати про все прямо, – тому питання про «будинок» краще звучав би як «це не там, де сходить сонце?» (З прселанням до відомої пісні «Будинок сонця, що сходить» групи The Animals) . Зазвичай той, хто в кінцевому рахунку добирається до шуканого слова (називає його або задає питання, що приводить до перемоги), стає наступним ведучим.

Джерело: arzamas.academy

Словесні ігри: 7 інтелектуальних розваг для дружніх компаній