Влучно:

Свято треба завжди носити з собою. (с) Ернест Хемінгуей

Як правильно хвалити дітей: поради психолога

Як правильно хвалити дітей: поради психолога
Вам сподобалася ця стаття? Поділіться з друзями!
Подобається?
 

Як ж хвалити дитину, щоб підтримати, дати відчуття цінності, не роблячи її залежною від похвали?

Я люблю слово – «молодець». І думаю про те, як же зробити, щоб «я молодець!» звучало силою всередині нас, а не питанням в очах дітей і дорослих. Щоб наша похвала не стала «несучою стіною» для самооцінки.

Як хвалити своїх дітей?

Важливо пам’ятати, що і нагороди, і покарання з часом знижують мотивацію.

Самооцінка не зможе “підвищитися зовні”. Всі наклейки, подарунки, оцінки, похвала, лайки – дають тимчасовий ефект. І формують залежність. А у дитини / дорослого так і не з’являється стійкої впевненості в своїх силах, талантах, компетентності. І кожен раз доводиться знову вчитися «привласнювати» собі результат.

Ідеально, звичайно, якщо дія і отриманий результат (задоволення від нього (малюнок, навик, дія, шкільна оцінка в кінці кінців) самі по собі стають радістю і “нагородою”.

Малюки – дошкільнята все ж орієнтовані на отримання винагороди дій. Наклейками, наприклад, які підкріплюють їхні зусилля. Але нам дуже важливо фокусувати увагу і на «внутрішньому результаті».

Я часто помічала – коли хвалиш людину, кажеш, яка ж вона молодець, яка розумниця і ін. – вона ніби навмисне намагається спростувати слова, ніби сумнівається в щирості.

Основний принцип – не просто говоримо слово «молодець», «розумник», а фокусуємо увагу на те, що саме «хвалимо». Саме це дає відчуття значущості, відчутності зробленого.

Якщо ми відзначаємо цінність, а потім говоримо частку АЛЕ – це знецінює все раніше сказане.

Похвала: молодець! Я тобою пишаюся! Хороший хлопчик / дівчинка.

Підтримка: ми акцентуємо увагу на тому, що саме «ми підтримуємо», нам важливо назвати, що саме ми бачимо найціннішим.

Дитина: я красиво намалювала?

Похвала: який талановитий (красивий) малюнок!

Підтримка: такі яскраві фарби! На малюнку і сонце, і веселка, і віконця в будинку видно, а це – схоже – собака на вулиці! Тобі подобається малювати? – це дуже відчувається.

* Коли дитина відчуває «підтримку» – вона починає сама розповідати про те, що ще намалювала, що виходило, а що було складним, що збирається робити. Коли ми хвалимо – залишається відчуття якоїсь незадоволеності або Дитина може несподівано чинити опір похвалі.

Дитина: я сьогодні отримав 12 балів з математики.

Похвала: ти у нас геній!

Підтримка: ти так багато займався (тобі цікава математика, ти вирішив всі приклади, а що було найскладнішим?)

Похвала: хороший хлопчик, сам одягаєш колготи!

Підтримка: ти сам зовсім без допомоги розібрався і надів! Я навіть не помітила, як швидко ти це зробив.

Похвала: ти природжений письменник! Краще за всіх пишеш твори!

Підтримка: коли я читала твій твір, я начебто бачила і чула все, що ти описуєш, і шум струмка, і шелест вітру в деревах, і бачила людей – так точно і красиво були підібрані слова. Так пишуть письменники.

Приклади, як можна замінити пропозиції з часткою АЛЕ в спілкуванні з дітьми:

Ти так чудово впорався із завданням! Молодець, але зробив не акуратно.

(Варіант підтримки: всі цифри / букви на сторінці немов стрункі дерева в лісі. А ось ці – ніби нахилив вітер. А тут – калюжа після дощу?

Ти зібрав іграшки, але міг би і швидше.

(Варіант підтримки – о! Іграшки були зібрані зі швидкістю супергероя спортсмена! Ще кілька хвилин і був би новий світовий рекорд).

І я помітила, що коли, дякуючи людині, говориш не просто «спасибі», а позначаєш, за що саме вдячний – сама вдячність стає більш щирою і значущою.

Автор: Світлана Ройз

За матеріалами

Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть Ctrl+Enter

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: